HAPUSKAN MEREKA

HAPUSKAN MEREKA
klik gambar untuk lanjutan!

Halaman

Tuesday, June 8, 2010

Keluarga Angkat

Hari tu mak angkat aku buat kenduri arwah cucunya, anak sedara aku la tu.pasan kan?Inalillah..Baby tu meninggal dalam perut, sebab air ketuban dah kering.Cian Tisha, kempunan dapat adik lagi.Ini kali kedua kakak ipar aku keguguran.Mesti sedihkan family mak.Arul & Kak Ina takziah yer.Nanti cuba lagi, korang kan masih muda :)

Mak angkat??Famili angkat??Kau ada??Tak ada kan??

Aku ada 2 emak, ada 2 abah.Bertuahkan aku?

Aku ada 3 abang angkat..Arul, Aki & Topet, 2 kakak ipar..kak Ina & Ani(2 je sebab Pak Itam tak kawin lagi..Pak Itam??Topet lekatkan nama tu sampai sekarang dengan ko..), 2 nak sedara..Aina Batrisya & Alya Natasha..

Dari abang-abang aku ni lah aku belajar mencarut.hak hak.Kenal apa itu, *abi, bodoh, sia*.Mereka-mereka ni lah yang banyak pengaruh kehidupan kami adik-beradik.Ye ah budak kecik kan, ada contoh depan mata apa lagi ikut je lah.

Mak aku jaga aku since aku berusia 6 bulan, masa tak tau apa-apa, bayi sampai la sekarang. Even sekarang dah tak jaga secara official macam dulu lagi, mak masih jaga aku.Mak still macam dulu, suka bebel-bebel juga.Antara adik beradik aku, mak paling sayang Fendi.Hmm.Ada nada-nada cemburu wujud.huhu.Tak apa, mak sayang dia, abah sayang aku lebih.Fair la tu kan?Bila raya, adik-adik lain dapat duit raya dari emak je,tapi aku?Dua-dua aku dapat.Emak bagi aku ambil, abah bagi aku sauk.

Sekarang aku rasa lain la.Almaklum lah dah besar.Dahulu, hari-hari, tiap-tiap jam turun naik dari rumah aku pergi rumah mak.Pagi ke petang ke malam ke, aku tak kisah.Kalau malam pergi tu alamatnya balik nanti kena lari langkah seribu sebab takut kena kejar hantu.huhu.Jangan tak tau sekarang pun aku macam tu.Nak-nak lepas dengar cerita Cik Nah, yang anak dia Si Syukri a.k.a Abang Cuki Tisha ternampak Cik Ponti tu.Aisey lagi la seram lol(tiba-tiba rasa meremang bulu roma!Ya Ampun)

Aku dengan family mak angkat aku pun ngam juga.Kalau balik kampung mak, orang dah kenal dah, ni anak Long(panggilan mak di kampung).Kampung Mak kat Peradin Pontian.Dulu seronok balik kampung,orang bandar balik kampung tu yang macam jakun sikit.Permainan kami di kampung ialah main perang-perang menggunakan biji getah dan pergi memancing di paya depan rumah nenek(nenek aku ke?..ye la mak kepada mak saya mestilah nenek saya).

Misi pertama sebelum perang, cari biji getah.Dengan mengerah tenaga kami beramai-ramai pergi menyusur ke belakang rumah nenek untuk mencari biji getah yang dah gugur.Kebiasaannya 1 team dalam 3-4 orang je.Bila dah jumpa biji getah, apa lagi peperangan pun bermula.Serang!!Sampai sekarang aku tak tau team mana yang kalah dan team mana yang menang.Hihi.Ye la balik ikut sedap rasa je.Habis biji getah kami semua balik lah(macam tak ada motifkan?).Itu lah kenangan.

Bab memancing ni aku paling suka.Biasa sebelum balik kampung Topet dah beli dulu mata kail di JB tak pun kadang-kadang we all poww mata kail Pak Udin.Dulu mana main joran-joran ni semua, kami hanya guna pancing buatan sendiri je.Tak perlu kos selenggaraan dah tak nak boleh buang je sebabnya tiap-tiap kali balik, kami akan buat pancing baru.

Peralatan yang digunakan untuk membuat pancing:
  1. Kayu(ranting yang keras, yang mampu tampung berat ikan)
  2. Tali tangsi(tali ni tajam sikit, terkena tangan ley luka..sakit!)
  3. Mata kail bukan mata ikan ok?
Cara membuatnya?Nak beritahu juga ke?Fikir-fikirkan lah..

Part mencari umpan ni la paling haru.Nanti ada je suara-suara sumbang marah kami semua, sebab habis semua pasu bunga nenek kami telungkupkan dalam usaha mencari anak lipas untuk dijadikan umpan.Eee..geli..kan?Sure korg cakap macm tu, tapi bagi aku tak ada apa-apa.Biasa je, sebab dah biasa.Kami masukkan lipas dalam tempurung kelapa yang dipenuhi dengan tanah gambut.Style kan nak membodohkan lipas tu,supaya lipas tu ingat dia masih dengan kehidupan di tanah gambut tapi hakikatnya dia telah ditawan oleh kami untuk dijadikan makanan sang ikan.Biasanya, ikan yang kami dapat ialah ikan kaloi, sepat..Ala ikan-ikan parit je, tak kan la kat parit pancing nak dapat ikan merah lak kan?Aku rasa satu kepuasan bila pancing mengena.

Boboy, Angah, Uda, Ain, Noi, Topet, adik-adik aku, Yan & Fendi tulah kawan-kawan aku masa di kampung.Sekarang masing-masing dah besar, dah ada haluan masing-masing,Noi pun dah kahwin.Jika dahulu ketua kami Topet sekarang ni, Amirul telah ambil alih takhta tu.hehe.Family ni ada dua generasi, generasi kami si tua, dan si muda.Yang tua tu kami,yang muda tak silap aku sekarang dalam umur 12 ke bawah sekarang ni.Gila besar kan gap antara generasi ni?

Dulu tiap-tiap minggu aku balik kampung.Sekarang??Jangan tanya lah, setahun tu berapa kali je.Adalah juga kan?Bukan aku lupa, tapi tak ada kesempatan.Alasan sematakan?Tak boleh diterima.

Mak & Abah, terima kasih sebab anggap kami adik beradik macam anak sendiri.Jaga kami baik-baik bila mama dengan ayah tak ada(out station).Terima kasih mak, abah.Jasa kalian kami tak dapat nak balas.Tiba-tiba rasa tacing lak.Rasa rindu tiba-tiba dengan latah abah,ye abah saya melatah, saya antara orang yang dengki bila tengok abah duduk tenang, ada je kerja nak mengalan abah sampai pernah marah dengan Aki(cucuk abah sampai seput..hmm..nak gurau tak beragak memang lah kena marah),rindu bebelan mak..ni pasti!Mulut orang tua biasalah ada je pesan-pesan dia.Kadang-kadang rimas dengar tapi bila diteliti, apa yang dia cakap tu ada betulnya.Jadi terima je, mak bebel tadah je lah telinga.Pasrah:(




p/s:Hari tu bawa someone jumpa mak dia macam excited, but then bila orang ckp kawan je tak ada ape pun.Dia cakap ok lah tu(ayat cam pasrah kan?).Mak nanti kalo orang jumpa yang betul-betul sesuai orang kenalkan dengan mak ek?









No comments:

Post a Comment